Print screens como prova da violência contra as mulheres

print screens prova violencia contra mulheres
As tecnologias de comunicação digital são constantemente utilizadas em nosso dia a dia. Se, em um passado recente, tudo o que se tinha eram cartas e ligações telefônicas, hoje temos aplicativos que permitem a comunicação instantânea entre pessoas localizadas em qualquer lugar do mundo, como os tão famosos Whatsapp, Telegram e Instagram.

Evidentemente, a comunicação entre casais e membros de uma família também se vale de tais mecanismos de conversa, que podem acabar sendo instrumentos de veiculação de ofensas, violências e tantas outras violações de direitos. É corriqueiro, nas delegacias de polícia de enfrentamento à violência contra as mulheres, que as comunicantes "provem" ao sistema de persecução penal que estão sendo vitimizadas mediante a apresentação de suas conversas com a pessoa agressora. Dessas conversas são feitas impressões de tela, popularmente conhecidas como print screens, que são juntados aos autos como elemento de convicção.

Essa praxe tem a vantagem de materializar ofensas e ameaças, além de outras frases que podem até mesmo, contextualizadas, indicar a prática de violência psicológica.

A persecução penal, como já tivemos oportunidade de anotar anteriormente, é extremamente baseada na prova de natureza pessoal, que é bastante difícil de se obter nas relações domésticas, na medida em que os crimes costumam se consumar dentro privacidade da relação íntima, sem testemunhas.

Por isso, a possibilidade de se ter uma prova documentada de uma violência parece tão atrativa aos operadores do sistema de persecução penal. Não obstante decisões recentes de tribunais estaduais e do Superior Tribunal de Justiça tenham colocado essa concepção em cheque, na medida em que os print screens têm tido sua validade questionada. A título de exemplo, no AgRg no RHC 133.430, o STJ considerou como prova ilícita o print screen de tela do Whatsapp Web, determinando o seu desentranhamento dos autos (AgRg no RHC 133.430/PE, relator ministro Nefi Cordeiro, 6° Turma, julgado em 23/2/2021, DJe 26/2/2021).

De fato, força concordar que essas impressões de tela constituem um elemento frágil. Em sendo um arquivo de imagem, pode facilmente ser alterado, havendo até mesmo aplicativos que têm por finalidade a criação de conversas falsas. Também é possível que trechos da conversa sejam apagados, e dessa forma a descontextualizando.

Há que se salientar, por oportuno, que eventual adulteração das impressões de tela não são muito diferentes das violações possíveis de serem feitas em quaisquer outros documentos eletrônicos.

Entretanto, não nos parece razoável desprezar pura e simplesmente essa forma de materialização de ofensas e ameaças contra as mulheres.

Entendemos que, antes de proibir de maneira prévia a utilização de possíveis provas digitais, correto seria que fossem criados mecanismos para se verificar a integridade desses elementos de prova.

Como mencionado, os casos de violência doméstica e familiar contra as mulheres em geral se dão na intimidade das casas, quase que na clandestinidade, na maioria das vezes sem a presença de qualquer testemunha. Tanto isso é notório que há precedentes do STJ no sentido de que a palavra da vítima deve ser especialmente valorada. Confira-se:

"AGRAVO REGIMENTAL NO RECURSO EM HABEAS CORPUS. MEDIDAS PROTETIVAS. LESÃO CORPORAL. VIOLÊNCIA DOMÉSTICA. EXCESSO DE PRAZO DO INQUÉRITO. TEMA NÃO APRECIADO NA ORIGEM. SUPRESSÃO DE INSTÂNCIA. ALEGAÇÃO DE INOCÊNCIA. REVOLVIMENTO FÁTICO-PROBATÓRIO. FALTA DE JUSTA CAUSA. NÃO OCORRÊNCIA. FUNDAMENTAÇÃO SUFICIENTE. NECESSIDADE DE SE RESGUARDAR A INTEGRIDADE FÍSICA DA VÍTIMA. PALAVRA DA OFENDIDA. ESPECIAL RELEVÂNCIA. DECISÃO MANTIDA. AGRAVO REGIMENTAL IMPROVIDO.

(...)

5 — Apresentada fundamentação concreta pela decisão que fixou as medidas protetivas, evidenciada na necessidade de se resguardar a integridade física da vítima, mulher, da violência doméstica, considerando-se, para tanto, a existência de indícios suficientes da prática de lesão corporal, especialmente pelas declarações prestadas pela vítima, tendo em vista também que a ofendida vem sendo vítima de ameaças e agressões por parte do requerido, não há ilegalidade.

6 — A jurisprudência desta Corte Superior orienta que, em casos de violência doméstica, a palavra da vítima tem especial relevância, haja vista que em muitos casos ocorre em situações de clandestinidade.

7 — Agravo regimental improvido" (AgRg no RHC 97.294/MG, relator ministro Nefi Cordeiro, 6° Turma, julgado em 09/10/2018, DJe 29/10/2018 — grifos das autoras).

A palavra da vítima deve ser corroborada por outros elementos de convicção, como testemunhas (ainda que indiretas), perícias e a extração de conversas de aplicativos de comunicação, seja pela via do print screen, seja pela apresentação de ata notarial, seja pela transcrição da conversa por policial. Essas duas últimas hipóteses parecem conferir ao elemento de convicção maior credibilidade, mas não são capazes de afastar a possibilidade de manipulação das conversas.

A juntada delas, portanto, deve ser valorada em confronto com os demais elementos de convicção angariados nos autos, sendo sempre possível a negativa da pessoa agressora, pugnando-se pela submissão da conversa a perícia.

Grande parte do trabalho da autoridade policial, sem abandonar a necessária imparcialidade na condução das investigações, refere-se à garantia de adequada coleta de elementos de convicção, zelando para que não sejam contaminados e possam ser utilizados no curso de eventual ação penal.

A autoridade policial deve, assim, orientar formalmente a comunicante da violência sobre a necessidade de manter as conversas firmadas para eventual submissão delas a perícia, caso haja impugnação.

Vale salientar que o STJ decidiu recentemente que a divulgação de conversas mantidas pelo aplicativo Whatsapp pode configurar dano indenizável pela quebra da privacidade e do sigilo das comunicações (REsp 1.903.273/PR, 3° Turma, relatora ministra Nancy Andrighi, j. 24/8/2021). A própria corte ressaltou, entretanto, que tal raciocínio não se pode aplicar à hipótese em que a exposição da mensagem tiver o propósito de resguardar um direito próprio do receptor, como fazer prova de ilícitos sofridos.

É sempre complexa a ponderação entre a proteção do direito das mulheres e as garantias procedimentais e materiais a que faz jus a pessoa agressora. Direitos fundamentais são, em essência, relativos, sendo por vezes necessário sopesá-los no caso concreto.

Assim, ideal seria que a utilização dessas impressões de tela fosse devidamente regulamentada a fim de se estabelecer os procedimentos que devam ser adotados para que se preserve a cadeia de custódia. Na falta dessa regulamentação, sugere-se que a prova seja preservada seja por meio de ata notarial em cartório ou até mesmo por sites especializados que prestam serviços de verificação de registro de elementos de provas digitais.

O que não se pode admitir é descartar absolutamente o uso de mensagens de enviadas vias Whatsapp como elementos de convicção em casos de violência contra as mulheres, por não ser medida que atenda à prioridade dada ao tema pela Constituição Federal.
_________________________________

*Fernanda Moretzsohn é delegada de polícia no Estado do Paraná, pós-graduada em Direito Público e pós-graduanda em Direito LGBTQ+.
*Patricia Burin é delegada de polícia no Estado de Santa Catarina, mestra em Direito Constitucional e pós-graduada em Segurança Pública e Criminologia.
Fonte: Conjur

17/Comentários

Agradecemos pelo seu comentário!

  1. I can't praise Programming Homework
    Help
    services enough, except for the previous order. It wasn't completed and sent in time. There were also a lot of mistakes and a few plagiarism issues, too, but I'm glad they came in and resolved the issue quite fast. Please make an effort to match experts with the right orders. The previous Python Homework Help must have been an amateur, though I appreciate his food knowledge. He only needs some experience to be perfect.

    ResponderExcluir
  2. My lecturer gave us an assignment almost at the end of the semester when we were supposed to be preparing for our examinations. I had to choose between studying for the exams and completing the assignment and going to the exams unprepared. So I paid for Statistics Homework Help on statisticshomeworkhelper.com. Then, I used the same Statistics Assignment Help expert's services for revising. After my results, I can confirm that working with the expert was a win-win. His assignment results were perfect, and I also scored most of the things he taught me right in the exams.

    ResponderExcluir
  3. I need Matlab Homework Help services but can't see the prices. So how do I go about it? It's a Matlab emergency order with 20 questions, and it's due in the next 2 days. The Matlab Assignment Help task is not so complicated, because I'm a first-year student and it's my end-semester exam. Please let me know how to go about the order placement process.

    ResponderExcluir
  4. I always show them my good side and I'm extremely grateful for that. There's no single time that I've ever run into an issue, neither have I failed before with their expert Economics Assignment Help. I'm not sure if everyone else always gets the same treatment as mine, but I want to believe that the service is what makes them loyal customers. Otherwise, your Economics Homework Help is worth the investment. I'll keep you posted in case of more.

    ResponderExcluir
  5. I got the best Programming Assignment Help services from their experts, who showed the highest level of expertise and professionalism. Handling my project faster than expected was the best thing they could do to it, especially given that I also wanted some revision time with the paper and solutions. I'm glad I was able to understand a few more C concepts from the properly-arranged solutions. Cheers to the C Homework Help tutor!

    ResponderExcluir
  6. I often use statistics Homework HelpS because they never fail. However, statisticshomeworkhelper.com isn't consistent with their prices. I gave up trying to find a model that could help me predict their prices. I think there should be a hint about their pricing criteria to help students have adequate preparation before submitting their assignments for help. Meanwhile, apart from the unpredictable price, I love everything else about the platform's Statistics Assignment Help.

    ResponderExcluir
  7. I want to thank you for the extra effort put to ensure that I scored the best grade in my Matlab Assignment Help. I've established trust now, and I'll keep coming back to get more projects to be completed by their senior Matlab Homework Help experts. I'll share their good gospel with my friends, too. Thanks for the top mark.

    ResponderExcluir
  8. Hi. Thanks a bunch for giving me grades that I never expected from economicshomeworkhelper.com. I only used the organization's Economics Assignment Help out of desperation, but it helped me discover that there is likely no better online service like it. I highly recommend the platform and this Economics Homework Help provider (the poster). He's such a fast and professional economist.

    ResponderExcluir
  9. Get your assignment done with Write my Assignment team of professional writers who are ready to compose any type and level of paper for you at the highest possible standards! We'll help by offering custom online homework help as well, so that all there is left between us is an excellent final product - which we guarantee will be worth every penny spent on it since 100% customer satisfaction guaranteed Assignment Help.

    ResponderExcluir
  10. Java isn't my cup of tea, but I'm confident that the Programming Assignment Help services are going to make a difference. I'm waiting for their solutions for the firstC++ Homework Help order that I've just sent. I believe that they're going to help me pass and understand some of the major concepts of the programming language.

    ResponderExcluir
  11. Statistics became harder than I thought before I joined the university. To make it worse, my lecturer wasn't the type of person that explains concepts deeply. So it was everyone for himself. Then I started the hunt for where I could getStatistics Homework Help online and bumped into statisticshomeworkhelper.com. I considered myself lucky to meet this trustworthy expert at my first attempt. He's a one-of-a-kindR Homework Help specialist.

    ResponderExcluir
  12. Looking for a master’s levelMatlab homework help solver. I am starting my image processing project but I don’t have time for it. I want aMatlab assignment help expert who will work on it from start to finish. Our professors like it worked step by step so that they can check and return comments for corrections. The tutor I want will be receiving the comments, correcting them, and then returning them to the professor. Once they are corrected and given a go-ahead to continue the tutor will then go ahead to the next chapter until the project is completed. Let me know whether they have someone who can do that.

    ResponderExcluir
  13. How can I be sure that they will complete my assignment on time? I have fallen into the hands of fakeEconomics assignment help experts so many times. I am now looking for a genuineEconomics homework help expert who is ready to partner with me for the next 2 years. I would appreciate it if you send me their samples to see the quality of your work

    ResponderExcluir
  14. The Programming Homework Help service was worth more than every penny I paid for it. Thanks a bunch for giving me their time and dedication. I loved every bit of the experience I had with one of the Java Homework Help experts, who turned out to be very interactive and professional in the way she handled me and my assignment. The lady was experienced and polite. Thanks, too, for the affordable prices and easy payment process. I'll come again for more.

    ResponderExcluir
  15. This Statistics Assignment Help provider has been completing my assignments and helping me understand them at the same time. That is, as soon as he submits the assignment's solutions, he commits himself to explain each of them to me on a video call. I always use this service to achieve perfect presentations and understand more concepts for future use in the examinations. Besides, the Statistics Homework Help specialist is a good advisor. He's generous with sharing his experience with students.

    ResponderExcluir
  16. Getting the perfectMatlab homework help solver has always been a challenge because very few Matlab assignments help experts understand all the concepts of Matlab. However, for the time they have been tackling my communications system assignment, they have given me new hope because they may not have one person working on all Matlab topics but they have different tutors in one pool. That is the main reason why I am so comfortable working with them.

    ResponderExcluir
  17. I am completely tired. I have just arrived from work only to realize that my economics assignment is due tomorrow. I am not in a position to complete it tonight, and therefore, I am requesting your Economics assignment help. I believe with theEconomics homework help experience, they will help me get better grades. I am proceeding to submit the assignment on your website.

    ResponderExcluir

Postar um comentário

Agradecemos pelo seu comentário!

Anterior Próxima